Pengikut Setia

Friday 11 May 2012

Full Review : #Lil Champ - 1st Check Up

Pagi itu, seawal jam 9 pagi aku dah terconggok di KKPJ.. mase mula2 melangkah masuk menuju ke mesin ambik nombor tue, aku rasa cam semorang padang aku *perasan sungguh*.. aku rase cam dorang tgk pd perut aku.. Mesti dalam hati dorang terdetik, "die nie ngandung ke? apsal die nampak cam gemuk lelemak?" itu andaian aku.. hahaha

 Selesai amik nombor, aku pun duduk di kerusi-kerusi yg tersedia di depan kaunter,  Nombor aku kalo tak silap, 4578. Tak lama lepas tu datang seorang perempuan mengandung yg nampak cam dah 6-7 bulan boyotannya, duduk disebelah aku. Terasa kerdil bila aku yg selim melim-lah sgt nie duk disisi org yg dah boyot menggunung.. terus aku kuarkan buku pink aku yg lama, belek2 buat2 cam tak bersalah je.. sbnrnya nak kaver  line.. ntah hapae2 la aku nie kan.. org x kate ape pun, aku yg cuak lebih.. kuikuikui..

Samapi ke giliran aku, aku pun terus ke kaunter untuk daftar diri, Nurse tu tanya " ye puan.." sambil tersenyum.. aku pun ckp " nak buat buku baru".. malu pun ade sbnrnya nak sebut gitu.. eyh , aku bukan malu sbb ngandung lagik yer.. cuma malu bercampur dgn hati yg berbunga riang sbb bakal ade buku pink kedua.. hakhakhak.. ntahapehape lagi... T_T

Tempat 1st aku kene g adalah wat urine test.. yang bahagian nie mmg sekejap, letak buku dgn kad nombor, amik botol, g kencing, letak balik kat dalam bakul, pastu die buh test kit tue.. dlm 2 minit keluar result.. pastu dah.. 10 minit tak smpi utk setel bahagian nie, then aku g scan kad kat lab tempat amik darah pulak.. kat sini.. mmg agak bercinta sket.. sbb ramai naw org.. adelah dlm stgh jam aku kene tunggu hingga nak sampai ke giliran aku.. 

Selesai ambil darah aku kene scan kad utk jumpa nurse di bilik 15 pulak.. kat sini sekejap plak turn aku smpi, ade la dalam 15 min je aku tunggu , dah kene panggil.. Masuk2 je, nurse dah senyum tgk aku..  Kat dalam tu sempat lah aku kene intebiu macam-macam, pasal previous pregnancy aku yg penuh dgn drama airmata tue.. asewahhhh.. ekceli die juz tanya pasal sejarah kesihatan aku jer.. timbang skejap, amik BP pressure.. and it's normal pressure . 119/86 jer :).. then aku disuruh baring utk check breast n perut.. mase part nak check breast tue paling kelakar aku rasa.. yelah kene tunjuk boobs kat nurse yg tah sape2 tu kan.. die tekan sane, die tekan sini.. belek sane , belek sini.. aku ni dah la pemalu tahap gaban.. hahaha.. after die check2.. die kate.. ok, xde masalah.. semuanya normal.. ok Good.. aku sendiri xmau dengar cerita-cerita seram di 1st check up nie sbnrnya.. After all the procedure settle.. aku pun dirujuk ke bilik 12 utk berjumpa dgn doc..

Masa kat bilik doc tue yg segala cuak n seram sejuk bermula.. masa kat dalam bilik doc tue, doc bagitau aku keputusan test darah yg aku buat kat lab td.. die kata, darah aku ad masalah.. die mintak buku pink Alif.. aku bagi.. die selak setiap muka surat smbil baca tanpa berkelip-kelip mata.. kusyuk... then die bersuara.. "oh, awak mmg ade Anaemia ye masa 1st baby dulu..?" aku angguk.. then die sambung " ok dari pada result test darah pagi nie, sy tgk.. masalah Anaemia awak nie masih berterusan dan sy bimbang juga kerana sy dapati sel darah merah awak terlalu sikit.. dan berkemungkinan awak nie ada Thalassemia, awak tau Thalassemia tu penyakit apa?' doc tu tanya aku.. "sy penah dengar.. tp tak tau sgt".. jawab aku.. "penah wat ujian darah lepas bersalin dulu?"..tanya doc lagi.. "tak penah" aku jawab pendek.. "ok, sy nak awak datang hari selasa minggu depan utk repeat test.. kalo result kata awak just  ada anaemia, kita akan diskus ape yg perlu awak ambil utk setel amsalah tu.. tp kalo Thal, nnt kita tgk camana, sbb sy kene tgk pada keputusan ujian darah tu dulu".. terang doc tu panjang lebar smbil die mengisi 3 salinan borang ujian darah atas nama aku. start dr situ lah aku mula rase gusar.. mula la pening kepala pikir camana aku leyh dpt penyakit tue(kalau ada)..

Selesai berjumpa doc, aku pun pulang ke rumah dgn langkah longlai..  Dalam kepala otak duk pikir, kenapa.. macamana.. jammed terus.. masuk opis aku terus jumpa kawan aku yg adiknya seorang doc. aku mintak die tanyakan pasal penyakit tue.. aku Call Mama, minta die tanyakan akak jiran sebelah umah.. sbb akak tu mmg carrier Thalassemia.. nak tanya bahaya dan risikonya.. Then terserempak dengan Nadya pula di cafe.. terus aku bertanyakan padanya juga perihal penyakit itu sementelah aku penah dengar yg beliau pun mengidap Thal.. 

Tp dari info-info yg aku dapat from adik kawan aku, dari nadya, dari kakak jiran sblh rumah mama,, semuanya positif.. nothing to worry much.. juzt jaga makan, jaga kesihatan dats all yg paling penting.. so, aku dah keluar dari zon kerisauan aku dalam tempoh 2 hari sahaja.. now aku dah mula amalkan pemakanan yg boleh bantu tambah sel2 darah merah aku dan tingkatkan hb dalam darah.. InsyaAllah, jika ada usaha pasti ada hasilnya kan.. :).. Doakan yang terbaik utk aku dan lil' champ ya kawan-kawan.. Amin..


wajah di 3 bulan pertama.. masih belum bengkak sana sini..
cume bengkak tang perut je sket.. ;p

1 comment:

  1. hehe dont worry..think positif aje ok..insyaAllah oknye la..just jage makan n kesihatan.bila sakit, sel darah merah pun akan kurang jugak.

    ReplyDelete