Pengikut Setia

Friday 20 January 2012

Sejenak...

Hye koramss.. sowilah ye dah lame tak apdet entry2 merapu kat sini.. blog nie mmg dah jarang dijenguk.. tahun 2012 adalah tahun sibuk aku nampaknya.. dgn tugas2 baru dipejabat.. dgn kesibukan setelkan bisnes kecil2an aku tu..mmg tak sempat nk jenguk blog dah aku ni dibuatnye.. kalo kate umah bersawang2 tu mmg dah jadi berpuaka dah pun .. ahahaa..

Kelmarin terbacakan entry adik  tomey aku si Fahreen Fredo.. membuatkan aku terkenang kembali kejadian2 itu.. kenangan2 yg sdikit pahit.. tp membawa manis yg berpanjangan.. ecewahhhhhh.. ekceli.. cerita-cerita Reen, tak byk beza pun dgn ceita aku.. nampak lebih kurang jer sbnrnya... kami melalui satu saat sukar mase nak disatukan.


Seperti yg korang sedia maklum dalam entry fasal kisah percintaan aku dgn Amer dulu yg berkesudahan happy ending.. berakhir di jinjang pelamin tu.. aku tak sempat nak cita bagaimana kami punya kesulitan sehinggalah ke hari  kami disatukan.. ok.. kat sini , meyh aku ceritakan semula serba sedikit..

Begini cerita versi aku...jeng jeng jeng...

Selepas pemergian Mak (MIL) tersayang.. Amer jd hilang semangat. Kehilangan ibu tersayang mmg sukar utk diterima olehnya. sehingga kami terpaksa membatalkan plan asal kami utk disatukan pada Disember 2008.  Dengan alasan nak menghormati tahun pemergian bunda tercinta. Aku akur dan pasrah wlupun terpaksa menahan sakit hati dan telinga bila sedara mara sebelah mama aku sibuk bertanya.. sementelah aku dah 2 kali tangguhkan perkahwinan sepanjang 2 thn bertunang(sejak 24 Dis 2006). Mama pun dah mula bising2 sbb stress sedara-mara sibuk menanya.. tp apa yg mampu aku buat.. kan?

Kami terpaksa memilih satu tarikh yg lain utk disatukan iaitu pada 13 March 2009.. sebenarnya, tak siapa pun tahu dan faham masalah yg kami hadapi.. dengan mama pun aku tak bercerita.. aku risau dorang tak bleyh terima.. dan tak paham dgn situasi kami.. Tp sebenarnya.. kes penagguhan itu adalah kerana, segala dwet perbelanjaan utk kawen, segala duit hantaran telah pun Amir gunakan utk mengubati ibunya semasa hayatnya masih ada.. Bukan lah semuanya habis.. tp hampir separuh daripadanya.. Amer telah berhenti kerja 3 bulan sblm ibunya meninggal semata-mata nak ambil tanggungjawab menjaga ibunya yg ketika itu sedang sakit sementelah adik beradik yg lain mempunyai komitmen masing2. Segala duit simpanan, digunakan  utk membawa ibunya berubat ke merata tempat.. sehinggalah sebulan sebulan kami disatukan, masa tu Amir baru 3 bulan stat keje balik.. duit hantaran kawen masih tidak mencukupi.. Sehingga Amer terpaksa menjual motosikal kesayangannya yg dibeli mase mula2 die kerja dulu.. itu pun masih belum mampu menampung kos hantaran dan mas kawen.. sehinggalah akhirnya, ayahnya menghulurkan bantuan kewangan.. Dengan duit itulah kami gunakan utk beli hantaran.. utk duit mas kawen, dan utk makan-makan kenduri.

Mujurlah aku sendiri punya wang simpanan.. jadi aku tidaklah terlalu berharap pada wang hantaran dari Amer, mama ku pun turut membantu.. alhamdulillah.. Kami kawen tanpa sanding2...Kami cume amik pakej bilik pengantin..yg kosnya tak smpi pun rm700.. baju kawen, kami beli kain kat jakel.. yg beli kain baju perempuan, dapat kain baju melayu percuma.. RM180 je kalo tak silap aku.. then antar tempah kat org.. skang dah tak muat dah pun,.. duk tergantung dalam lemari.. hihihi.. dah kalo pelamin pun xde.. apetah lagi nak ade pre-wedding segala bagai.. mmg xde la.. photoshot gambar kawen pun.. guna kamera akak Amer.. kami pinjam 3 hari.. Kameramannya, kami guna khidmat adik bongsu Amer jer.. xde lansung amik pakej dr mane2.. Katering pun xde amik dr mane2.. semuanya  kami kerah keringat adik beradik mama n jiran2 dekat umah jer.. bergotong royong memasak menu kenduri kawen.. mujurlah adik beradik mama aku ramai. 11 org kesemuanya.. so, mmg masalah makanan tak cukup.. mmg lansung tak timbul.. Org-org yg tolong menghidang n bagi bunga telur pun dari kalangan sepupu sepapat aku je.. Haa, mekap utk majlis nikah.. aku mekap sdiri je ye kawan-kawan.. aku hentam je calit sane sini.. asal ade bedak n blusher n celak2 mate tu.. oke lah tu..ye dak.. n utk mekap hari kenduri tu.. aku drive sdiri ditemani tunang adik aku(mase tu juz kapel) pegi kat butik pengantin kat Batu Gajah.. suh org tue mekapkan.. dgn bayaran RM50. Balik dari butik.. mekap pun dah cair.. sbb nek kete abah yg takde ekon tue.. T_T ..

Oh ya, segala dulang2 hantaran aku, aku yg gubah n buat sdiri.. Seminggu sebelum majlis aku dah cuti utk siapkan.. Amer pun same.. 7 dulan hantaran die utk aku.. die gubah sdiri.. die pegi tanye kat kedai gubahan pengantin, cemana nak buat.. lepas org tu ajar sekali.. then die balik umah buat sdiri 7-7 hantaran die.. dibantu oleh adik sepupunya.. sgt berdikari kan kami nie..? :) .. tapi alhamdulillah..hasil dari penat lelah, majlis berjalan dengan lancar juga akhirnya.. Oh ya, kami wat majlis kawen sebelah pihak jer.. sebelah Amer mmg xde majlis.. apetah lagi majlis menyambut menantu.. pun xde jugak.. dah cam kawen tangkap basah dah gaya kami nie..  cam tak dapat restu keluarga je.. padahal .. alasan Amer utk tidak buat majlis disebelah pihaknya.. kerana tidak ada sape yg nak menguruskan.. saudara maranya semua jauh di Johor.. ibunya pula dah tak ada.. ada kakk, tp ade anak kecil pula.. dan aku pun redha je lah dgn keadaan begitu.. dah ketentuan hidup kami begitu kan.. aku bersyukur saja..:)

Seminggu selepas kawen, kami pun pulang ke Putrajaya.. menetap di rumah aku.. Mujur jugalah aku ni keje gomen kan.. dapat duk kuarters.. so masalah nk cari umah sewa tu tak timbul sgt.. Segala perkakas rumah pun mmg kami dah beli sket2 mase sblm kawen.. Ade tv sbijik, tv kecik 24 inci..meja tv(smpi skang guna wlupun  tv dah bertukar saiz).. sofa @ sofabed.. yg siang bleyh dudu k.. mlm leyh tido.. dapur gas, tong gas 2 bijik.. pinggan mangkuk adiah kawen.. and hasil ngepaw dari umah mama and 2-3 almari kabinet kecik2 tu.. yg aku angkut dari umah bujang.. gune utk tempat simpan baju.. Itulah basic barang2 kat umah aku.. Lepas kami kawen, barulah kami beli peti ais.. besar taw.. tapi 2nd punye jer.. beli meja makan kat Ikea tu..yg murah2 je.. utk 4 org duduk.. and mase dah ngandungkan Alif 4 bulan barulah kami beli katil tido.. itupun Queen size jer.. yang itupun jarang kami gune sbb lebih ske alas tilam atas lantai je tido..dah terbiasa.. And mase usia kandungan aku dah 6 bulan barulah kami beli sofa l shape satu utk letak kat ruang tamu.. sblm nie gune sofabed tu aje la.. beli murah2 kat Westcourt.

Dulu memula kawen.. kami mmg slalu makan kt umah jer.. bley kate ari-ari masak.. nak makan kat luar.. kering lah pket kan.. Gaji kami laki bini bukan juta. tp ribu jer.. mane nak bayar kete 2 bijik lagi.. bil api air, makan minum.. belanja dapur.. tem tue gaji Amer 3k tak smpi.. keje n duk kat KL nie.. 3k cam 300 jer..  so, dah jadi kebiasaan aku utk mencatu setiap perbelanjaan kami agar tak over dalam berbelanja.. Ekceli mmg aku dah dididik dari kecil lagi utk tidak memboros.. Dah la mase tu adik bongsu aku tinggal sekali dgn kami sbb masih belum dapat tawaran belajar.. Adik bongsu Amer pun tinggal dgn kami juga hampir 2 tahun sbb baru menamatkan study..  Dengan pendapatan kami yg waktu itu tak seberapa.. dh la baru kawen pula.. baru nak adapt dgn kehidupan bekeluarga.. kami dah diberi tanggujawab nak tanggung org lain makan  selaian dari soru mulut sdiri.. tp yelah bagi makan darah daging sdiri.. Ape ade hal.. ye tak..??

Haihhhh... kenangan semua tu.. skang ni.. wlupun kewangan kami semakin kukuh.. aku masih lagi kekal dgn sikap berjimat-cermat @ kedekut dalam berbelanja.. risau sgt kalo terover expense.. sgt2 risau.. wlupun skang adik2 kami dah tak tinggal bersama.. dan digantikan dengan si dompot Alif.. life kami masih lagi macam dulu.. cume dah agak jarang masak kat umah.. sbb kekangan  kerja yg menuntut pengorbanan dan pengertian yg mendalam.. ecehhhh.. kini..berkat dari kesabaran dan ketabahan kami mengharungi dugaan2 yg datang dlm hidup kami..kami  hidup gembira, bahagia.. dan ceria.. dan berharap ia kekal begini selamanya.


4 comments:

  1. kalau diberi kesempatan, boleh kembali ke zaman nak akwin
    aku sanggup je kot
    xde hantaran berdulang2
    takde pelamin
    asalkan tak berhutang
    tapi dah terlambat kot

    ReplyDelete
  2. Seronok baca kisah kak jue. Dapat selami perasaan kak jue. Tabah tau kak jue dan suami. Mesti ayah alif sedih gila waktu mak dia dah takde kan? Al-fatihah buat arwah..

    Berkat kesabaran kak jue, tengok. Nak beli ape2 boleh, tapi sikap kak jue yang saving tu bagus ok. kekalkan takpe. Menyimpan kan amalan mulia. :P

    ReplyDelete
  3. aku pun kalau boleh patah balik, semua aku nk buat sendiri.

    aku jugak ada kisahnya, tapi terlalu peribadi nk citer kat blog. lebih kurang je Jue aku ni pun. nk dekat2 kawen duit yg dikumpul masih tak cukup. Nasib baik ade sedara yang baik hati menolong pinjamkan dulu buat duit hantaran, mak ayah aku langsung tak tau. Alhamdulillah, sekarang langsai semua hutang ngan sedara aku tuh. Tinggal hutang bank je lagi..:(

    ReplyDelete
  4. Dalam kes nie.. aku bersyukur sgt sbb tak smpi tahap meminjam or buat loan bagai.. Allah bagi option yg lain utk kami tetap bersama.. alhamdulillah.. berkat dari keluarkan duit utk mengabdikan diri pada bunda tercinta yg sedang sakit, Akhirnya dpt jugak balik duit utk kenduri kawen kami.. disponsor oleh ayahnya separuh.. alhamdulillah..

    ReplyDelete