Pengikut Setia

Wednesday, 6 May 2009

Antara Pendirian dan Hak

Kisah 1

Fiza n Avie...2 org sahabat yg sgt2 akrab.Kemana saje mereke pergi...pasti berdua..macam belangkas...tak boleh berpisah...di mane ade Fiza...di situ jugak lah Avie..begitu jugak sbaliknye..Avie mengenali Fiza secara kebetulan..mereka tidak membesar bersama-sama,bukan rakan sebaya dan tidak juga berasal dari tempat yg sama..Avie berasal dari K.Kinabalu,Sabah manakala Fiza pula membesar di Selangor tetapi mereka bley jadik sgt2 akrab hanya kerana 1 peristiwa..

Persahabatan mereke bermula sewaktu Avie menghadapi krisis dgn seseorang...seseorang yg sgt2 dibencinya..yg dianggap sbg musuh dalam selimutnya..seseorang itu bernama Maisara..Fiza kenal Maisara..pade Fiza..Maisara seorang yg simple..yg nice..x seperti ape yg Avie citekan padanya selama ini..dan pada saat n ketika itulah Fiza wujud dalam idup Avie ...sebagai rakan yg cube memberi semangat dan menyokong Avie dalam setiap tindakan yg Avie lakukan...pada mulenya ..bagi Fiza...Musuh Avie adalah musuhnya juga..ape yg Avie benci..itu jugaklah yg akan di bencinya..ape yg Avie cakap..itulah kebenaranya..wlupun hakikat sbnrnya, Fiza tidak pernah cube mengenali Maisara sebetul-betulnya..n tidak pernah menyelami hati kecik gadis itu..

Benarkah Maisara bersalah??..Kenapa Avie nak buruk2 kan Maisara pada Fiza..??sedangkan Fiza tak rapat n tak taw siapa Maisara..??tp dari ape yg Fiza lihat..Maisara tidak seteruk itu..Betulkah ape yg Avie ceritakan pade Fiza ttg Maisara selama nie..?? atau Avie sengaja mereka-rekakan cerita..??kenapa Fiza perlu membenci dan memboikot Maisara..sedangkan antara Fiza dan Maisara tidak kenal rapat antara satu sama lain..??maisara jugak tak penah cube menganggu hidup Fiza..tak pernah cari pasal dgn Fiza n tak pernah juga Maisara menjauhkan diri dari Fiza wlupun die tahu Fiza sahabat kepada Avie yg selama ini menganggapnye musuh.kenapa mesti Fiza turut membenci Maisara semata2 kerana Avie tidak suka Maisara..?? Fiza xde kene mengena dalam krisis yg wujud antara Avie dan Maisara..

sebagai Manusia biasa ..kenapa mesti Fiza jadi manusia yg ske menghukum seseorang yg Fiza tidak kenal rapat..???siape Fiza utk menghukum?? kenapa fiza perlu meyokong Avie..??Fiza kenal Avie pun secara kebetulan juga..bukanlah terlalu rapat cume mereka jadik akrab sejak kebelakangan ini n dek kerana krisis antara Avie n Maisara saje...???..Dianggap Pengkhianat ke jika Fiza cube meleraikan kekusutan yg melanda..setidak-tidaknye utk mengetahui kebenaran.Sbg kawan..tentu Fiza inginkan yg terbaik utk Avie..tp bukanlah smestinya utk menyokong dan menurut sgala kata-kata Avie..Manusia macam Avie.. yg sentiasa hidup dalam kebencian..tidak akan penah membuka matanya utk melihat kebaikan org lain..tp as a frenz Fiza cuba utk jadik kawan yg baik..yg sentiasa menyokong dan mengiakan kata2 Avie..tp adil ke utk Maisara??

Selama Fiza idup sbg sahabat Avie..Fiza tak pernah dengar perkara2 atau cite2 tak baik yg kuar dari mulut Maisara ttg Avie....malah Maisara sudi pula utk berkawan dgn Fiza tanpa memburuk-burukkan Avie..tidak seperti ape yang Avie lakukan..Fiza tersepit...Fiza tak taw ape yg harus dilakukan...Lalu Fiza mengambil keputusan yg bijak..setelah menilai dan mengamati situasi tersebut sdalam2nya..Fiza dcide utk tidak menyebelahi mane2 pun..Fiza masih berkawan dgn Avie..dan juga membuka hatinya utk menerima Maisara juga sbg kawan..

Maisara tak bersalah..ape yg berlaku antara Maisara dan Avie takde kene mengena dgn hidup Fiza..Buat ape Fiza nak boikot or benci Maisara?? Maisara tak buat ape2 pun kat Fiza..n Maisara pun tak cakap ape2 ttg Avie kat Fiza..Kalopun Maisara penah carik pasal dgn Avie..sume cite2 tue Fiza dengar dari mulut Avie...Maisara tak pernah cakap ape2 pun..so..camana Fiza nak percaya pade cite2 Avie..??kalopun Maisara bersalah..itu semua takde kene mengena dgn Fiza..itu semua Antara Avie dgn Maisara...biarlah mereka selesaikan sdiri..

~~~~Kesimpulan~~~~

- pada aku..Keputusan yg Fiza buat adalah betul..kenapa Fiza nak bermusuh dgn Maisara...??Maisara tak buat ape2 pd Fiza..lgpun selama ni Fiza hanya mendengar cite keburukan Maisara tanpa ade sebarang bukti...cite/gossip...sape2 pun bleh buat....Fiza jugak tak boleh jadik lalang..sebagai org yg xde kene mengena dalam permasalahan antara Avie n Maisara..Fiza berhak utk berkawan dgn kedua-duanya..Fiza gadis berpendirian..berpendidikan..mengapa Fiza perlu jadik lalang..kenapa mesti ikut telunjuk org lain??kenapa Fiza perlu puaskan hati Avie dgn menurut segala kata2 Avie..??..kenapa Fiza perlu memilih salah seorang diantara Avie n Maisara utk dijadikan kawan..??Fiza ade hak utk berkawan dengan sape saje yg die maw..Fiza bukan budak2..kenapa Fiza sanggup merelakan diri utk kehilangan seorang kawan semata-mata utk mengekalkan seorang kawan..??kenapa tidak berkawan saje dgn kedua-duanya..??bukankah itu lebih baik..


Cube bayangkan...jika mase di awal persahabatan..Fiza terlebih dahulu mengenali Maisara..dan Maisara jugak melakukan perkara yg sama seperti ape yg Avie lakukan..bagaimana pula dgn nasib Avie mase tu??..tentu ape yg di alami oleh Maisara turut menimpa Avie..dituduh, di kecam dan dihukum tanpa diberi peluang utk diadili..dan tanpa mengetahui kebenarannya..tidak ke benda ni pusing2 kat situ jer.. akan berterusan tanpa kesudahan..sampai bile benda nie harus dibiarkan berterusan..??

Kenapa Fiza mesti membiarkan dirinya dijajah oleh pemikiran, kemahuan dan kehendak org lain..???Fiza bukan patung...Fiza ade hak dan punye pendirian sendiri utk menentukan hala tuju hidupnya..n kalo aku jadi Fiza..aku pun akan buat benda yg same macam ape yg Fiza buat...

p/s:jgn biarkan pemikiran anda dijajah oleh org2 yg tak maw memerdekakan pemikiran mereka sdiri..



No comments:

Post a Comment