Pengikut Setia

Friday 12 December 2008

Refresh....

All that *bleep.. and war* wont make things change kan? Jadi biarlah perkara yg dah terjadi berlalu. Dan aku takla kejam nak letak entri 'kurang asam' seperti tu lama-lama.Sbb tu entry2 tue dah aku ilangkan dari post2 yg ade kat blog *Chronicle......tue n terus bertukar ke blog nie.. Tapi kan, rasanya seronok jugak kita ber *bleep* nie kan? Nampak mcm *bleep* giler kentang! haha. Serius, cube anda sume try.

Melayu punye sumpah impak besar dowh. e.g The Shit,si lalat,si minah,si leha... n etc...

Okay, saya pun tanak melatah lebih2 di sini. Dan ye rakan2, saya sedang chillex dan chill dan sebagainya. (sementara menunggu Fana balik dari Penang n leh la berblogging bersama-sama)

Jadi untuk entri ni biarlah kita sama-same study beberapa lesson from the story..

1. Jangan terlalu mudah memberi kepercayaan penuh pada sesorang. Jika anda rasa perkara itu berisiko untuk diceritakan sila simpan sendiri. Memang susah terutama perempuan (sbb kita ni suka sangat berkongsi kan) tapi ingat risiko ini:

i. Seseorang mungkin akan mendengar cite kite dan lepas tu terus menceritakan kepada rakan-rakan yang lain. (wlupun die dah berjanji utk let the mouth SHUT UP kerana dia juga manusia yg suke berkongsi..hehehe)
ii. Dan ya, mungkin juga seseorang akan mendengar dan menyimpan sesuatu yg diceritakan, tapi dalam perhubungan tak semuanya indah. (kawan atau yg lain). Jadi anda perlu tahu bahawa seseorang tue akan lebih tdorong melakukan sesuatu mengikut emosi (perempuan diutamakan) dan kemungkinan besar cerita anda untuk terlepas ketika dia marah dengan anda adalah sangat besar.
e.g : (ketika die marah dgn anda) "Ala si polan ni sebenarnya......................"
iii. Dan ya, mungkin juga dia akan menikam belakang anda dengan menceritakan cerita anda dengan berkongsi dengan seluruh dunia (terima kasih kpd internet dan blog).

Kepada semua kawan2, perkara2 sulit dan berisiko adalah seperti menceritakan bahawa anda pernah mempunyai sejarah hitam dalam hidup,pnh berhutang dgn org,kaki gaduh(suatu ketika dulu)..pnh ade sugar daddy..penah bersekedudukan atau anda penah menunjukkan pada sesapa sikap anda yg seorang pemalas n pengotor tanpa anda sedari dan sebagainya. Dan semestinya, perkara di atas semuanya adalah contoh2 sahaja.

2. Seperti yang dikatakan sebelum ni, mempunyai teman adalah penting tp haruslah berhatai-hati... Dan saya telah nyatakan sebab-sebab yg konkrit.

3. Jika anda telah dikhianati, biarkan. Jangan membalas dendam seperti menceritakan keburukannya kembali.( saya tahu emosi ketika itu tak menentu). Anda mungkin boleh membalas dendam dengan cara yg ringan (light) seperti menulis entri ini tanpa menamakan nama hamba Allah tersebut dalam entri itu.

4. Hanya percaya pada diri(dengan sepenuhnya la). Sesiapa pon berisiko untuk menceritakan perihal anda (seperti yang saya katakan di atas). Anda ialah pembakar semangat anda sendiri(motivator). Selalunya perkara yang datang dari diri sendiri adalah lebih memberi kesan daripada dorongan org lain. It starts from you and within yourself.



oke....Sekian untuk kali ini..Tata

No comments:

Post a Comment