Pengikut Setia

Friday, 7 October 2011

Alif Rayyan Rafiqi

 Maksud disebalik nama putra kesayanganku.


Alif - Ramah, Menyenangkan & Sahabat Karib
Rayyan - Kepuasan & Pintu Syurga bagi Orang Yang Berpuasa
Rafiqi - Pendampingku

namanya memang agak panjang.. ade juga yg bertanya "kenapa buh Rayyan?" sebab mengikut pendengaran dorang, aku menyebut Rai-yen (Ryan)..berbunyik macam name omputih la plak kan.. kate deme, aku giler glemer.. but,hell no lah kan.. sedangkan sebutan sebenarnya adalah Rai-Yan ..  dan ianya mempunyai maksudnya yg tersendiri juga.. Aku gemar memanggil Alif dengan nama Alif Rayyan..tanpa menyebut Rafiqi.. kenapa?? aku rasa,sbb aku selesa nak panggil dia sebegitu.. nak panggil Alif Rayyan Rafiqi, kut panjang sgt lah pula kan.. ahahah.. nama manja? so far, paling manja aku panggil adalah "adik" .. kenapa adik...?? sebab die takde adik2 lg...nnt kalo dia dah ade adik.. akan aku panggil dia abang pula.. ataupun panggil Along.. itu adalah normal bukan..??

Asal usul nama itu dipilih..?? Alif tue adalah nama yg dicadangkan oleh Tok Ma Alif.. dari dulu mmg TokMa berkenan sgt-sgt dgn nama tu.. kata TokMa .. wlu aku buh nama Fahrin Ahmad sekalipun.. Tok Ma tetap akan panggil dgn nama Alif.. so dari buh name lain tp panggil nama lain, bek aku terus guna je nama yg Tok Ma cadangkan tu.. sedap jugak nama Alif.. ye dok..

Rayyan pula, terhasil dari kepopularan nama itu sendiri pada tahun 2010.. ramai bayi-bayi lelaki yg lahir pada tahun tersebut dinamakan dengan nama Rayyan.. yg membezakan cuma gabungannya sahaja.. macam di opis aku.. ada 2 org bayi lelaki lain.. yg lahir 2-3 bulan sebelum Alif dilahirkan, pun telah menggunakan nama Rayyan dalam nama mereka..Yg sorang Aqil Rayyan dan yg Sorang lagik Haris Rayyan .. kira tahun 2010 nama paling top adalah Rayyan (utk bayi lelaki).. sementelah maksud nama itu adalah yang baik-baik juga.. so aku pun tumpang lah sekaki buh nama anak dgn nama Rayyan juga..

Dan Rafiqi pula terhasil ketika hamil dah nak masuk 8 bulan.. masa itu, aku rasa nama Alif Rayyan seperti belum cukup sifatnya.. macam tergantung.. macam xde penutup.. macam2 nama aku dah cuba sambungkan utk melengkapkan nama Alif Rayyan itu.. diantaranya.. Rizqin, Rafiq, Rifqi, Rizqi , Rafique .. tp akhirnya.. si ayah memberi idea.. "buh Rafiqi jer" katenya.. terus aku bersetuju.. maka terwujudah nama Alif Rayyan Rafiqi.. dan aku rasa sgt2 berpuas hati dgn gabungan nama-nama itu.. pada aku nama itu sangat indah.. sangat sedap utk didengar.. alhamdulillah, Alif pun nampaknya tiada masalah dgn namanya itu (sesetengah kes, ada yg tak serasi dgn nama yg dibawa.. ada yg sering sakit2.. ade yg kene sawan tangis ..tp itu cuma kepercayaan org dulu2 ..xtaw lh ape kaitannya) .. 

Sekian huraian aku ttg nama anak kesayangan aku yg sorang itu.. nnt2 kalo ade rezeki nak bagi Alif adik.. aku akan tetap mengekalkan nama yg bermula dgn huruf A.R.R juga.. dah ada beberapa nama yg aku dh pilih.. tp masih lagik dalam pertimbangan dan bleyh diubah pikiran pada bila-bila masa.. kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan.. :)

1 comment:

  1. salam kenalan
    http://laman-ayahsu.blogspot.com/

    ReplyDelete