Pengikut Setia

Thursday 15 September 2011

Pengasuh..

Dah hampir 8 bulan Alif di jaga di skool (nursery) bawah opis aku.. selama nie, semuanya ok.. aku sgt berpuas hati dgn perkhidmatan yg cekgi2 Alif bagi.. segala makan pakai Alif..semuanya terjaga.. jadual tidonya jugak teratur.. xdelah smpi balik umah kebulur n kepenatan tak cukup tido.. cekgi2nya pun tip top.. selama die di jaga di bilik baby kat skool tu.. aku mmg jarang menjenguk.. pagi aku hantar.. dan petang aku amik.,. bgitulah yg berlaku selama 8 bulan Alif di situ.. bukan aku tak sayangkan anak or tak amik taw pasal anak.. cuma.. aku dah yakin dan percaya yg cekgi2 yg menjaga Alif tu betul2 wat keje dorang.. dan aku siap berpesan pada cekgi2 tu sume.. kalo Alif ade masalah , dorang leyh kol or sms aku.. dgn pantas aku akan turun.. simple jer... aku tak payah jadi seorang ibu yg cerewet.. yg sehari 2-3 kali kene turun nak tgk keadaan anak.. pastu komplen itu ini.. itu tak berlaku pada aku.. 

Tp, semuanya berubah dalam 2-3 hari lepas, itu pun setelah Alif ditukarkan ke kelas Toddlers. Mmg aku telah dimaklumkan oleh cekgi  di skool tu bahawa Alif akan bertukar kelas selepas ari raya.. dan aku mmg dah sedia maklum.. Dan pada selasa aritu, Alif pun dihantar masuk ke kelas barunya.. aku hantar die seperti biasa.. dan cekgi2 yg menguruskannya adalah diantara cekgi2 senior di skool tu.. Seperti sebelumnya.. aku cube memberi sepenuh kepercayaan kepada cekgi2 yg menjaga Alif .. bermula kehidupan Alif bergaul dgn kawan2 yg lebih tua darinya.. yg lebih aktif juga.. saiz doesn't matter because Alif seorang budak yg bertubuh sasa.. cuma umurnya tu je yg sgt muda nak banding dgn abang2 dan kakak2 dalam kelas barunya tu..

Pada hari pertama Alif berada di kelas baru, ati aku dah terluka bagai dicarik2.. tghari tu aku sengaja turun nak temankan kawan aku utk bf anaknya.. saja-saja lah aku follow kunun2nya nak jenguk2 Alif.. mase aku sampai tu, semua budak2 dari kelas Alif sedang makan tenghari. Dan mase aku masuk2 je pintu skool tu, mata aku terus terpandangkan anak aku yg sedang menikmati makan tgharinya pada hari itu.. Good boy, die makan seperti biasa.. cuma yg membuatkan ati aku sedikit tersentuh, bila melihat anak kecil aku yg baru berusia setahun setengah tu, terpaksa menyuap makanan sendiri tanpa pemerhatian cekgi2 yg menjaga.. mmg ada seorang cekgi di situ ketika itu, tp sedang makan2 dan menjaga budak2 yg dah besar dari Alif.. kesiannya anak aku, entah bape bijik nasik lah yg masuk ke dalam mulut,  byk nasik yg jatuh ke lantai je aku tgk. Bile aku tanye "baby besar nie kene makan sendiri ke?" .. selamba jer cekgi tu jawab " baby yg pandai suap sdiri mmg kami tak suap, anak ajar die berdikari.." waklewlengkung.. anak aku baru setahun lebih lah joyah.. bukan sepuluh tahun.. manalah reti die nak makan sdiri.. kalo yer pun nak ajar die berdikari.. duduk lah dekat die.. ajar die makan gune tgn die sdiri.. ajar pelan2..jgn lah korang ingat die pandai sentuh nasik dalam pinggan tu bermakna die dh pandai nak masukkan semua nasik tu dalam mulut tanpa ade yg tercicir.. sengal.. nak menitik airmata aku tgk dorang wat gtu kat anak aku.. aku bayar same banyak dgn mak bapak budak lain byr.. so kalo nak jaga tu kene lah sama adil.. kalo tak reti nak jaga.. letak je die balik dalam bilik baby tu.. abes cite.. takyah lah tukar2 kelas..reti??? Lepas je tgk kejadian tu, terus aku roger ayah Alif, suh datang jemput Alif.. kebetulan ayahnya masih lagi bercuti.. so bleyh la datang amik anak kat skool.. lega sket bile dapat bawak keluar anak dari sana.. 

Agak2 korang la patut tak aku terus antar Alif kat skool tu lagi setelah ape yg berlaku..?? ke patut antar skool lain..??

** sblm nie ade terdengar cerita ttg 2 cekgi yg menjaga Alif tu, rekod dorang mmg tak bape elok.. jadinya.. bukan skool yg menjadi masalah, cekgi2nya yg wat masalah .. so, kalo xde cekgi yg 2 orang tu.. tentu masalah nie selesai.. kan..??

No comments:

Post a Comment