Pengikut Setia

Friday 30 September 2011

Alif Alif Alif

Sebenarnya, banyak benda nak aku cerita pasal si kecil bernama Alif nie.. tp tak taw dimana nak aku mulakan.. idea non ado.. :( .. Oh ya, sebelum memulakan cerita-cerita lain pasal si kecilku yg sorang ini.. aku nak share sket dgn korang tentang keadaan Alif setelah 5 hari dikuarantin akibat HFMD.. so far, Ulcers di dalam mulutnya sudah mula hilang sepenuhnya.. die sudah boleh menyusu dan makan pada hari ketiga dikuarantin lagi..  tentang bintik2 di kaki, peha, tangan dan siku.. nampaknya sudah mulai mengering.. insyaAllah dalam 2-3 hari lagi Alif akan sembuh sepenuhnya..(mudah-mudahan) .. Alhamdulillah.. lega sangat2 bila anak dah mula sembuh seperti sediakala.. wlupun aku agak extra penat sbb kene menyapu, mengelap dan mengemop satu rumah 2-3 kali sehari kerana nak pastikan environment hygiene sokmo.. tp aku puas hati.. sbb hanya dengan cara itu saja Alif akan segera sembuh.. selain dari bagi dia makan ubat dan sapu krim2 di badan dan di mulutnya mengikut jadual yg dah dietapkan. Mujur juga anak aku sorang nie jenis yg senang nak makan ubat.. tunjuk je botol ubat antibiotik tu.. laju jer dia bangun datang kat aku.. serah diri utk makan ubat.. ubat demam pun sama jugak.. Alhamdulillah juga, kerana prangainya itu saling tak tumpah dgn perangai aku yg mmg jenis senang makan ubat..*ecehhhh. angkat bakul pula sekali sekala ;p* 

Ok .. now kite sambung topik asal yg aku nak cerita kat korang sume.. perihal si Alif.. sejak dah berusia setahun 6 bulan plus plus nie.. makin macam-macam pula perangainya.. degil pun ada juga sekali sekala.. geram bile ape yg aku tegah .. dia tetap nak lakukan juga.. tp budak sebesar dia.. apelah yg dia paham.. kan.. asben selalu labelkan aku sbg seorang ibu yg garang.. katenya aku suka marahkan Alif.. yer,aku mmg agak kerap marahkan Alif.. tp tidaklah smpi memukul .. aku cuma marah guna mulut je.. itupun bile dia melakukan sesuatu yg tak sepatutnya dilakukan.. sbg contoh.. memanjat ke atas sofa dan terjun tiruk kepala ke bawah!!.. menarik alas meja yg diatasnye penuh dgn makanan!!.. men kepala gas!!..  men laci di dapur yg penuh dgn paku dan pisau!!.. men suiz elektrik!! .. semua tu kan merbahaya.. ofkos lah aku akan menjerit dan menegah .. Kalo anak korang.. korang nak biarkan ke..?? mesti tak ..kan?? kalo setakat dia nak men tabur2 buku or majalah kat rak tu aku tak kisah.. kalo nak sepahkan umah dgn mainan dia pun aku tak kesah.. sbb benda tu tak bahaya.. dan boleh dikemas semula.. tp kalo dah main smpi ilang jari.. kene kejutan elektrik.. umah meletup.. patah tengkuk.. mana boleh aku biarkan.. btol tak..?? jadi aku rasa.. tak salah aku garang utk hal-hal sebegitu.. dan alhamdulillah.. hasilnya, kini Alif dah mula faham apa yg aku tak suka dia main.. dgn apa yg dia boleh main ikut suka hati dia.. 

Selain dari itu, milestones Alif juga agak memberansangkan.. wlupun dia dah tak sdompot dulu.. tp die makin ligat.. aktif setaraf dgn usianya.. anak lelaki.. haruslah lasak.. kalo tak lasak bukan budak lelaki namanya.. Dia juga dah boleh menyebut dan meniru beberapa perkataan yg kita sebut... wlupun tidak perfect.. tp ianya satu perkembangan yg baik.. Kanak-kanak seusia dia.. ada yg masih belum bercakap lg.. dan ada yg sudah petah berkata-kata.. Alif pula dalam kategori pertengahan.. boleh bercakap.. tp tidaklah terlalu petah.. setakat ta-ta, hello, nak, bird, ball, car, bas, kakak, abang, ayah, ibu.. mmg dia dah mahir..itu pada pemerhatian aku.. even dia berak pun dia dah boleh bagitahu.. tp dalam bahasa dia lah (u'uk) .. dan cume ade certain2 perkataan.. akan disebut mengikut pemahaman dia sendiri sebagai budak kecik berusia setahun setengah.. sebagai contohnya.. susu dia akan panggil nenen, makan disebut mamam, buang disebut uwang, tak nak dikatakan na-nak, ambil disebut mik.. tutup dan buka pula disebut tup and kak.. malu pula disebut eeeeik(dgn gaya sambil mencengik idung).. Dia juga sangat cepat menangkap sebutan2 yg dia dengar.. macam meme,tom tom bak(bom bom ba)..miaw(nyanyaw) ..dan beberapa perkataan lagi yg aku sdiri pun dah lupa..mama kata.. Si Alif nie ringan mulut.. tak macam aku.. usia 2 thn barulah boleh bercakap, sebut itu ini.. sbb aku dulu  berjalan dan tumbuh gigi dulu.. si Alif pula, lambat berjalan(diusia setahun 2 bulan.. tp skang die dah bleyh berlari puwn ).. giginya pula baru 4 batang(sejak usia setahun.).. yg cepatnya.. bebelan bahasa jermannya tu lah.. hahaha.. tak lupa jugak.. Alif nie mahir menari... killer dance yang dia mampu buat adalah goyang gerudi ala-ala Inul.. tak tahu dari mana dia dapat.. tahu2 bile dgr muzik saja.. mulalah dia menggerudi.. ahaha.. awww sekseiii...

Sekarang nie .. yg aku perasan, dia dah mula pandai berlakon.. maksud aku.. dia buat-buat merajuk.. kadang2 buat-buat menangis.. airmatanya takde lah seberapa tapi dia punya esakan tu.. panjang gila.. ngade betol budak sorang tu.. dan dia akan jadi lebih mengada jika ada ayahnya.. Ya.. Alif sangat anak ayah ye kawan-kawan.. kalo ayahnya ada.. sikit pun dia tak pedulikan aku nie.. asik nak ayahnya saja.. dah macam kembar siam.. kemana ayahnya pergi.. pasti ada saja dia membontoti.. ayahnya tidaklah fofular mana pun.. tp dia sangat berbangga sebab katanya dia ada peminat setia.. sapa lagik kalo bukan si Alif.. aku menggelarkan mereka berdua sebagai 'kembar siam'..  untung juga bila begitu.. senang sikit aku nak buat kerja.. bila ayahnya ada, kerja aku akan jadi lancar.. sbb dia takkan pedulikan aku.. semua pun dia nak ayahnya yg buatkan.. even mandi, basuh berak dan buat susu pun.. dia nak ayahnya juga yg buat.. sangat mengada..

Lately nie.. aku selalu gagal nak marahkan Alif macam sbelum ini.. dah tak mampu nak jadi garang sgt lg dah.. nak taw kenapa??.. sebab.. setiap kali aku buat muka serius..muka nak marah.. dia akan datang pada aku.. tarik muka aku.. dan kiss mulut aku.. hati mana tak cair??.. nak marah pun tak jadi.. hehehe... kadang2 tu bila aku marahkan dia,, dia akan pergi jauh dari aku.. tp belum sempat aku nak terus marah.. dia dah pandang muka aku sambil sengih2 macam kerang sambil sebut "ibuuu".. aku pun ape lagik.. ikut tersengih samalah.. nampaknya dia sudah tahu kelemahan ibunya ini..anak oh anak.. engkaulah racun engkau lah penawar..  

*byk lagi sebenarnya nak diceritakan.. tp nanti2 lah aku smbung.,. mata dah ngantuklah pula.. hehehe

layan mata korang dgn pic penutup entry ini.. :)

No comments:

Post a Comment