Pengikut Setia

Friday, 22 July 2011

Aku Nak Kurus...

Semua kawan-kawan dah tahu kan.. yang aku skang tgh gigih berusaha utk kembali kurus..??ke ade yg tak tahu..?? kalo tak tahu tu buat2 tahu jelah k.. :).. dah lebih 5 minggu aku berdiet, jaga makan, g gym bersenam bagai.. semuanya sbb aku nak kurus balik.. aku dah takmo dilihat sbg sorang ibu beranak sorang yg dompot.. mmg lah dompot itu comel.. tp aku sbnrnya tak selesa bile dah dompot sgt kan.. bukan tak selesa ape..kang ad eyg kate aku tak bersyukur lak kan.. aku tak selesa nak berpakaian.. aku tak selesa nak bergaya.. even kekadang tu sakit tumit lah.. sakit pinggang lah.. aku baru 30thn ok.. bukan 80thn..  aku rase aku masih bleyh cergas lagi.. masih perlu bergaya lagi.. kalopun bukan utk org lain.. utk diri sdiri.. btol tak..??


Dulu, sebelum aku kawen.. berat aku tak pernah cecah 60kg pun.. 55kg tu pun susah .. dgn ketinggian aku 160cm.. yg tak bape nak tinggi tu... mmg berat aku sepatutnya tak melebihi 60kg.. tp selepas je beranak.. baru sorang anak lak tu.. berat  aku jadik 73.4kg.. bayangkanlah..tak ker rendang berbuah dad* namenya..sangat dompot aku rasekan.. abes ilang sume susuk tubuh.. tak tau yg mane pinggang.. yang mane punggung yg mane perut.. abes sume lari alignment.. tp somel je kan.. aku tetap bersyukur wlu dlm keadaan sedompot itu pun.. tp skang aku lebih bersyukur kerana Allah mengizinkan aku ,, memberikan aku semangat utk cuba kembalik ke saiz asal.. Allah masih mengizinkan aku, membuka hati aku.. utk berusaha mengembalikan ape yg dah aku abaikan ttg tubuh aku selama 2 thn nie..aku sgt2 bersyukur..  


Seingatkan aku berat aku ketika 13 March 2009, iaitu di hari aku dinikahkan dgn Amir Hamzah Nisman.,. baru saje mencecah angka 53kg.. dan seingat aku jugak.. mase 15 MArch 2010, ketika aku melahirkan Alif Rayyan Rafiqi.. berat aku adalah 78kg.. dalam mase setahun  sehari itu.. berat aku naik 25kg.. tp disebabkan aku mengandung.. semua itu bukan masalah bagi aku.. dan setelah 02 June 2011.. iaitu pada usia anak aku Alif 1 Tahun 3 Bulan, berat aku masih lagi di dalam lingkungan 70-80kg.. iaitu 73.4kg.. dalam mase setahun 3 bln.. hanya 4.7kg je yg aku mampu ilangkan..?? haihhh.. betapa pemalas nya aku menjaga badan.. itulah.. berpantang main2.. abes sume benda aku nak bedal.. mane tak turun berat sikit tu jer..


Dan bermula pada 06 June 2011.. bile aku mula bergiat aktif balik dalam sukan (netball) aku rase semangat utk terus aktif kembali menyelinap dalam tubuh badan aku nie.. hampir 2 minggu aku berlatih dan berlatih.. sejam sehari.. dan pd 16 June.. mase aku timbang berat aku..jarum timbang menunjukkan angka 70kg.. dalam 2 minggu aku hilang hampir 4 kg.. wah.. mmg aku teruja sgt.. dgn latihan yg sebegitu je berat aku dah susut.. dan disebabkan keterujaan itu.. setelah abes je sukan KPPM.. aku meneruskan lagi usaha nak menguruskan badan dgn bergiat aktif di gym.. selain menjaga pemakanan.. dah oh ya.. kebetulan aku juga telah menjoinkan diri dalam PD50H yg dilancarkan di FB.. dan dgn mempertaruhkan berat badan 70kg tu pada mulanya... kini stelah hampir 5 minggu.. berat aku dah turun kepada 60.5kg(timbangan isnin lepas).. dalam mase 5 minggu aku hilang 9.5kg.. !! percaya atau tidak itulah hakikatnya.. Alhamdulillah.. sgt bersyukur dgn ape yg dikurniakan kepada aku..


Sejak dari itu, ramai yg menegur ttg susuk tubuh yg dah semakin menyusut.. ade jugak yg menegur aku nampak lebih cergas, selim dan nampak muda sket dari usia aku.. perasaan aku..?? haruslah aku gembira.. gembira kerana usaha gigih aku selama ini membuahkan  hasil yg lumayan.. kalo korang pun, mesti korang suke kan.. tipulah kalo kate korang tak gembira cam aku nie.. Sejak dah susut sket nie.. dah byk baju2 lame yg belyh disarung dan dugunakan semula.. mujurlah masih ade lagi baju2 lame yg masih dalam simpanan.. belum diberikan kepada org lain.. so bleyh lah bukak balik kotak2 lame cari mane2 baju yg dah leyh digunassemula.. dah jimat dah tu.. xde lah membazir.. kan.. Membazir tu kan amalan syaitonirojim.. lagipun sayang pula bila dibiarkan pakaian2 itu tersimpan dalam kotak camtu je..kan..


*kalo korang rajin bace belog aku nie.. mesti korang selalu nampak aku publish gambar2 terkini aku yang ala-ala testimoni dari Slimming Centre tu semenjak aku dah susut nie kan.. korang jgn pikir bukan2 k.. aku takde niat nak tayang body.. cume kalo korang nampak aku pakai baju yg agak sendat tu, tu bukan aku sengaja2  nak tunjuk yg aku dah leyh pakai baju ketat sendat mendat ok.. sememangnya mase aku gemuk pun mmg aku pakai baju yg same.. lagiklah nampak cam nangka yg berbalut.. tp bile aku dah susut.. maka baju pun mngikut susuk tubuh la kan.. nampak lah sket cam de rampings kan *wlupun none adoooo.. ekceli baju2 tu.. baju2 yg same aku pakai sblm2 nie.. cume mebi korang je tak perasan.. korang kan bukan hari2 dgn aku.. manelah korang taw baju tu baju baru ke.. baju lame ke.. yg korang taw.. dulu aku dompot.. skang dah selim... sket... kan.. so jgn salah sangka dgn gambar2 yg aku dah share sblm2 ni k.. *aku mmg niat nak kongsi kejayaan aku dgn kawan2 je.. tak lebih dari itu.. ok sayang2 ku sekalian..


So now meyh layan pic aku.. dulu dan sekarang..


'



Nov 2007 - mase nie kalo tak silap berat aku 53kg..





ni tahun 2006 - berat adelah dalam lingkungan 50-53kg..





April 2008 - berat adalah 52kg.. diet nye pasal..





sebulan sblm kawen - berat aku 53kg





nie tahun 2006 - berat adalah 50kg(aku paling kanan)





januari 2011 - mase ni 72-75kg kut..





febuari 2011 - 74kg





feb 2011 - 70kg ++





ni pic 18 July 2011 - 60.5kg .. :)


**dulu sblm kawen aku mmg freehair.. 
harap maklum

3 comments:

  1. seriousss...mmg nmpk muda ok!

    ReplyDelete
  2. best jun...nmpk memang mcm muda remaja!!

    ReplyDelete
  3. 10kg jek lagi jue. caiyok caiyok!

    ReplyDelete