Pengikut Setia

Wednesday, 1 June 2011

Bile Jue Merapu~

Hidup nie.. tak selalunya seindah seperti yang kita bayangkan.. adakalanya lain yg kita impikan.. tp lain pula jadinya.. ibarat kata-kata ..kita merancang, Tuhan yang menentukan.. dulu.. mase bujang2.. sblm reti bercinta.. dah siap2 set kat mind.. nak pakwe tinggi, nak pakwe putih, nak pakwe comel n jambu..nak pakwe ade kete.. nk ade keje tetap serba serbinya nak tip top lah.. tp bile di realitinya.. ciri2 yg kite idamkan tak semuanya menepati syarat.. sdikit frust tp tidak pula rase tak bersyukur dgn anugerah pemberian Tuhan..maka berbaliklah kepada Qada' dan Qadar.. jodoh itu ketentuan Tuhan..


Begitu juga bile time hamil.. kite membayangkan anak-anak yang bakal kita lahirkan nnt adalah anak2 yang comel, yang pintar, .. kite pun tepek pic baby2 comel kat desktop kunun2 bile tgk hari2..harap-harap leyh la dapat anak sejibik comel cam baby dalam pic tue.. harapan~.. tp kalo dah genetiknye mmg tak berapa nak comel.. tetap lah kuar mengikut genetiknya.. jgn mimpi lah nak anak sehensem Seth Tan.. apetah lagik se cun  Nora Elena.. huhuw~ * apa kaitan?? xde.. *sigh* .. tp kalo dapat baby yang comel2 melebihi dari apa yang kite jangka.. bersyukurlah ye.. :) 


Kadang-kadang kite pelik, kenapa org lain nampak bahagia je.. kenapa cam xde masalah je.. tp sedarlah itu hanya dari pandangan mata kasar kita saja.. mungkin dari perspektif orang lain ..  mereka juga melihat kita dalam keadaan bahagia.. dalam keadaan gembira..tp itu sebenarnya berlaku sbb org lain itu tidak pernah hidup bersama-sama kita.. melalui ape yang kita rasa.. ingatlah bahawa setiap org punya kisah hidup masing2.. setiap manusia ada bahagian dia masing-masing..dan adalah mustahil perjalanan hidup sesorang itu indah2 belaka.. mustahil!! .. bukan aku dengki.. tp itu adalah hakikat.. lumrah kehidupan.. sedangkan Nabi dan Rasul pun diuji Tuhan.. inkan pula kita manusia biasa..  cuma perbezaannya adalah tahap ujian yg kita terima.. adakalanya ianya amatlah sukar utk kita hadapi.. dan adakalanya ianya biasa-biasa saja.. semat dalam hati bahawa ''susah-susah kita.. ada lagi manusia yg lebih susah lagi daripada kita..maka bersyukurlah dgn apa yang kita ada"  mungkin itu boleh membantu memulihkan semangat yg hampir pudar. * dan kata-kata itulah yg sering aku pahatkan dalam hati..


Kita sering merungut dengan kekurangan yg ada dalam diri kita smpi kita lupa yang kita juga punya kelebihan. As contoh, kita sakit hati bila tgk orang berjaya diet.. nak jadi cantik.. jadi kurus.. tp kita takde semua tu.. tp kita lupa.. org yg kurus tu belum tentu  lagi sihat.. org yg cantik tu plak, cube tanyelah plak bape banyak yg dah dihabiskan utk jd cantik sebegitu..??  Diri kita yang sihat gebu nie pun dah dikira cantik juga..sebab masih mampu makan guna tangan dan sudu.. bukan gune tiub ataupun straw.. masih bleyh bgaya ikut selesa tubuh kite.. wlupun tak kurus selim melim. dan tak secantik mane.. tp kite masih mampu utk kelihatan cantik dgn cara kita.. haaa.. itulah kelebihan kita yg selalu kite abaikan.. btol tak.. ?? *penyedap hati sendiri..:)


Ok lah.. cukuplah kut merapu meraban tem PMS nie.. sok2 lah plak sambung k.. ok bai.. :)

No comments:

Post a Comment