Pengikut Setia

Wednesday 4 May 2011

Holiday - 1st Day At Langkawi

Percutian ini adalah lanjutan daripada nak menyambut 2nd Anniversary yg jatuh pd 13.03.2011 dan jugak serentak dgn nak meraikan besday Alif yg ke setahun yg jatuh pada 15.03.2011. Tetapi memandangakn atas tuntutan kerja yg melambak2.. dan mcm2 hal lagik.. makanya pd penghujung April barulah percutian ini dapat di realisasikan.. Alhamdulillah.. so terasa ingin berkongsi cerita dgn kawan-kawan ttg ape yg telah kami lalui sepanjang percutian kami tempohari. Cerita percutian 3Hari 2Malam di dalam satu entri mungkin agak mbosankan.. Jadi aku terpaksalah bercerita secara bersiri.. 3Hari 2Malam lah katekan..:)

Jumaat, 29 April 2011 - Kami sekeluarga telah pergi bercuti di Langkawi. Bersama kami bertiga beranak adalah Tok Ma Alif dan jugak Maksu Alif. Kami bertolak dari umah TokMa Alif di Simpang Pulai pada jam 9.30pg.. dengan bantuan GPS PaPaGo yg kami dh install dalam enpon X10 kami, kami berjaya menyusuri sepanjang hiway sehingga ke Jetty Kuala Perlis dengan TANPA SESAT. Kami tiba di sana pada jam 1.00ptg. Itupun setelah berhenti beberapa kali di R&R. bese lah.. ade anak kecik ..haruslah kene kerap benti.. bancuh susu lah.. tukar pempes lah.. dan macam2 lagik.. seb bek Alif tak banyak ragam sepanjang perjalanan..

Setibanya di jetty Kuala Perlis.. kami terus park kete di depan jetty, dan aku dgn pantas terus pegi mendapatkan ticket ferry.. tambang Ferry utk nak ke seberang pulau dikenakan RM18/seorang. Alif naik free jer.. :) .. kami dpt ticket yg pukul 2.00ptg punye.. keadaan di jetty agak sibuk dan sesak.. almaklumlah ujung minggu + dgn public holiday lagik.. ramailah yg plan nak bercuti..samelah cam aku ni kan.. Naik2 je atas ferry, perasaan aku semakin teruja.. 1st time lah katekan.. tak sabar nak jejak kaki di bumi Langkawi. Perjalanan dari jetty Kuala Perlis ke Jetty Pulau Langkawi mengambil masa 1 jam sahaja..

Sampai2 je di Jetty Kuala Langkawi.. kami terus ke tempat menyewa kereta. Dan memandangkan aku sefamili datang bercuti time peak season.. so kereta sewa dah byk yg xde,, dan harga sewaan adalah dabel ok.. So, nak taknak kami sebat aje ape yg ade.. Dan kami akhirnya dapat menyewa sebijik Sentra selama 48 jam (sehingga 4ptg Ahad) dgn harga RM150 sehari.. Selalunya rate utk sentra tu hanyalah RM80-RM100 je..Syukurlah.. kalo dapat kancil je tadi.. tak ke bernanah montot duk menyempit2. Lepas dah dapat kete kami terus check in di Hotel. Hotel yg aku booking hotel budget aje..Azio Hotel di Pekan Kuah. Caj utk sehari semalam bg bilik Executive Suite adalah RM200. Bilik itu bleyh memuatkan kami sefamili dan agak selesa.. ade 2 katil king di dalamnye dgn ruang utk Alif merangkak dan bergerak bebas yg agak luas (itu yg penting :) ).. dan yang lebih penting dan agak menggembirakan aku.. kat bawah hotel yg aku stay nie terdapat berderet-deret kedai cekelet free duty dan ade barang2 lain jgk spt, pinggan mangkuk Corelle, Vantage..dll lah..

Ok .. selepas smpi selesai kemas2 baju dalam lemari.. mandi2 segarkan badan sket.. kami sefamili keluar utk mencari port makan. Masing2 dah kelaparan.. dan tak tahu kemana hala yg nak dituju.. Maka dgn sebulat suara kami telah ke Pantai Cenang utk cari tempat makan..kt ctu, kami makan2, jalan2 cuci mate dan tercuci $$ jugak.. belum smpi sehari.. dah tercuit sket.. dasarrrr.. seronok tgk org mandi manda dan men banana boat kat Pantai.. kami yg datang tanpa niat utk mandi manda nie dapat tgk ajelah.. ihiks~

Selepas penat duk tercangokk tgk xtvt org di pantai tue.. kami pun bgerak balik ke hotel.. kebetulan hari pun dah senja nak mangrib.. so kami balik ke hotel utk bersihakn diri dan berehat2.. malam tu kami turun ke kedai2 free duty kat bawah hotel.. tersopim gaklah seratus dua beli cekelet.. haihh.. macam dah takde esok dbuatnye kan.. nak buat camne.. eksaited.. :) lepas abes sopim2 kami jalan2 kat night market yg ala-ala downtown kat area pekan kuah tue.. dekat sgt dgn hotel ,so kami jalan kaki je lah ramai2.. Alif sorang je sedap2 duk atas stroller.. * tetibe aku rase cam nak jadi baby balik..xdelah penat nak kene bjalan kan.. :P

**bersambung

1. wahhh bagus2
    lepas ni maybe ley refer entry2 jue klu nkg langkawi
    mcm berbaloi2 je semua rate tuh :)

2. bes nyer alifff jenjalan..nak flight ke jue?? seyes ayu tak penah sampai..apa tempat besss lagi..budget..review la..leh buat kira-kira..hehe

3. rase nk pegi langkawi je bile bace cerita jue nih =p

gambo alif masok jari dlm mulut tue buat teringat kt naurah sbb skrg bdk tu suke jugak wat camtu =.=

4. Na::
    haha.. best na.. mu nok g ghoyak ke aku.. aku bajet RM3K nk g nie.. tp abes dalam RM2K je.. mmg berbaloi-baloi..

Ayu ::
    Jue g nek kete je ayu sbb kene amik adik dan mak kat ipoh.. lagipun asben lagi suke drive sbb die nak enjoy the journey katenye..

Ena::
    Si alif nie gigi ke 2 dan ketiga die baru nak naik Ena.. tu yg duk gigit2 jari je kejenye..heheh.. datang lah langkawi.. best dan berbaloi..