Pengikut Setia

Thursday 20 August 2009

Jue Punyer Pangai(back to 10-15 years before)

Mownink kengkawan..keje ke arini..??ciannyer kene keje...huhu..tp aku lagi kesian..walaupun aku skang duk kat umah..tak bermakna aku sdg bercuti ye...aku ade perbicaraan Kes sbnrnye arini..so aku tgh standby je ni..tunggu PUU kol..kalo die kate kes aku tu jalan..maka aku terpaksalah melajukan diri bergerak ke Mahkamah KL..kalo tak..maknenyer..aku stay je la kat umah..sambil2 tunggu PUU koling2..aku saje2 la adap blog nie sekejap..nak mereleased kan sdikit pressure yg bermain di fikiran..almaklumlah ..nak masuk kandang saksi kan..ingat senang ke..silap aribulan mau terkencing aku kat situ..hohoho..

k,back to the title..aku juz nak citekan ttg peel aku sepanjang bulan puasa...semua ni kisah dolu2 la zaman mude2..besela kan..masing2 pun ade sejarah masing2..n cite masing2..bercakap ttg pose..aku nie bukan la jenis manusia yg liat pose..aku mule berpose yang yang yuk pada usia aku 4-5 tahun..mama aku yg ajar..die suh aku pose smpi kul 12 tghari jer..mase tu aku budak2 ..ikutkan aje la..masalah aku mase tu ialah aku masih lagik menyusu gune botol..aku mmg tak lapar nasik..tp memang kemaruk susu la..so dalam sebulan tu..ade la dekat2 20 hari aku tahan pose halfday gitu..tu pun sbb mama janji nak bagi duit raya banyak2 kalo aku dapat pose 20 hari..budak2 kan..janjikan duit raye rm10 pun dah kire masyukkkk..hahaha

aku start pose penuh sehari mase umo 7thn..tp takla secukup sebulan..aku nie jenis yg malas bangun sahur..bile mama kejutkan..aku mesti ngamuk..kalo aku bangun pun..same la macam tak bangun..sbb aku leh tertido depan makanan utk sahur tue..gilerrr lemau kan..ekceli pangai aku tu berterusan sehinggalah usia aku ke sekolah menengah..aku mmg sgt2 liat nak bangun sahur..(tp pose dah leh penuh sebulan la)..kalo bangun pun aku juz minum je..makan sket sgt..tp dalam sebulan adelah 2 minggu awal tu je aku bangun sahur..selebihnye aku sahur dalam tido..aku merasa pose penuh sebulan sampai aku darjah 4 je..sbb aku dah stat piyed mase aku darjah 5..so konpom2 la ade ari yg aku tuang pose..aku dah stat pakai bra makcik2 umo 12 tahun tawuu....bangge..!!bangge..!!!

ape yg aku perhatikan..tabiat aku liat bangun sahur nie mmg aku takleh nak elakkan..bukan kerana sayangkan tido..tp sbnrnya aku akan mudah terasa lapar ditengahari jika aku bangun sahur..tp..kalo aku tak bangun..aku selamba je pose sehari suntuk tnpa rase lapar lansung..aku dah byk kali kantoii mase kecik2 dulu..asal sahur jer..mesti tgahari aku mule terasa lapar menggigil..mule la pale otak duk pikir nak buke jer...tp kalo tak sahur..nak berlari tghari bute tu pun tanpa makan..aku still selamba..pelikkan..??tp itu lah aku..

menu pebret aku mase pose dulu..mmg ari2 aku nak makan benda yg same..kalo bulan tak pose..xde pun pangai cenggitu..mama aku dulu kalo masak utk berbuke..mesti asing2 masak utk adik beradik aku..ngade-ngade kan..seb bek la adik beradik ade 3 org je..abah aku mmg bedal makan ape saje..macam aku..aku ske minum air soya..lauk ikan keli goreng n pajeri nenas atau pajeri terung..tu dah cukup..adik aku lak yg lelaki suke makan kari ayam..air sume die bedal..si ZT,,lauk die..die ske makan ayam goreng,n then kadang2 kari udang..tp yg wajib utk die goreng kacang panjang dgn telo..yg tu most of the day sepanjang bulan pose mesti ade..so bile masing2 nak makan ikut selera masing2..mama pun terpaksa la masak asing2..kecuali kalo sopim kat bazar ramadhan..masa tu juz pilih je nak makan ape..n slalunye tem tu..3-3 sekepala..lauk yg di pilih ofkos la ayam percik..dapat 2 ketul sorang dah cukup masyukkkk..(dgn syarat 2 ketul sorang..wajib!!)..memang ngadew2 anak-anak Pn. Wan Norainey dgn En. Sokafly ni kan..hahaha..

tu pasal pose..bab raye plak..aku n adik2 mmg demand sket..baju raye lao tak 3 pasang sorang..tak sah..bg aku..wajib ade 2 pasang baju kurung baru..n pastu ade jeans n ade baju tshirt or blouse...adik2 aku..baju2 kesukaan dorang la..tp mesti nak 3 pasang..adik kakak mmg tak maw kalah..hahaha..belum masuk bab duit raye..belum lagik jalan kutip duit raye kat umah org..pepagi lepas salam dgn abah n mama..dah tadah tangan tuntut duit raye..slalunya aku dapat 20 dari abah n 10 dari mama..adik2 aku pun same..dulu2 jumlah tu dah cukup byk...pastu baru la kitorang kuar beraya umah kawan2,sedara mare n jiran2..tp skang ni dah takde dah..nak dapat singgit pun x merasa...bagi kat budak2 lagik ade la..

sonoknye bile ingat2 balik..skang..aku sdiri pun dah berkeluarga..zaman2 kutip duit raye dah xde lagik..dah tibe zaman kene bagi duit raye plak..huhu...tp bab baju raye..still menten..raya tahun nie aku dah tempah 3 pasang baju kurung..belum termasuk lagik pakaian2 lain..nak jugak sepasang dua..(hubbyyyyyy!! plissssss)..wahhhh...ngadewwww.

so ni jelah cite aku yg tak bape nak best ttg kisah2 dolu2..byk sbnrnya nak cite..tp tetibe jadik malas nak cite..cukup la kot stakat ni je kan..panjang2 org takmo bace plak..hehehe..so till then chiowww..n again..Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak 1430H.....

No comments:

Post a Comment