Pengikut Setia

Wednesday 8 July 2009

Suatu Ketika Dulu...

Dulu...lebey kurang 20 tahun yg lalu...aku ingat lagik..bile cekgu aku tanye.."ape cita-cita kamu?"..dengan penuh kompiden aku menjawab.."sy ade 3 cita-cita cekgu..1.sy nak jadi polis,2. sy nak jadik engineer n 3. sy nak jadik nurse..."..cikgu aku ketawa..die kate cite2 aku nie kelakar..org berlumbe2 nak jadik doktor..tp aku..aku hanya nak jadik nurse jer...eyh..salah ke kalo aku nak jadik nurse...??tak salah pun kan...suke ati aku la..sbb tu cite2 aku..bukan cite2 die..huh..(konon2 marah)...

mase aku skolah rendah dulu...aku sgt suke subjek Bahasa Inggeris...bile cekgu tanye..."macamane Kamu leh pandai subjek B.I?"...lalu aku jawab..."mak bapak sy kat umah slalu berinteraksi dalam B.I utk bg sy mahir dalam B.I, teacher"..selamba je aku jawab..padahal..kat umah..mak bapak aku xdepun cakap omputih...stakat Yes No Orite...tu beselah..hahaha..

dulu...mase form 1,,aku sgt bercite2 nak jadik mcm Rabia Salam (pelari pecut No.1 Negara yg mati telan minyak kuda akibat putus cinta)..cite2 aku bukanlah nak telan minyak kuda macam die tu..tp nak jadik seorang pelari pecut no.1 jgk..sejak dari itu,,aku mule masuk sukan olahraga...semua acara aku masuk..dari berlari, melompat, terjun, baling..sume aku masuk..hari2 aku berlatih n smpi satu ketika...aku menjadi pelari pecut no.1 kat skolah aku tue...semua gerun bile kene berlumba dgn aku..mase tu..name aku jadik sebutan dikalangan pelajar n murid2..nak2 tem sukan skolah...n hasil usaha aku..aku berjaya jadik olahragawati sekolah mase aku form5..
(x pcaya???.terpulang)..wlupun aku tak dapat jadik sehebat Rabia Salam..sekurang2nya..aku berusaha menjadi seseorang...


mase aku blajar kat poli...aku bercite-cite utk belajar bersungguh2...aku nak capai cita2 aku menjadi pelajar diploma kejuruteraan yg cemerlang..supaya aku dapat menjadi seorang jurutera yg berjaya.tp sayang..belum sempat ape2..aku dah mule belajar subjek lain...iaitu subjek CINTA..di Poli aku mula mengenal erti cinta..mase tu usia aku 18thn..biasela..mase menggedikss..darah muda membara..org nak bercinta..aku pun nak bercinta..mase tu aku bercinta dgn pelajar jurusan diploma mekanikal..mujurlah aku berjaya habiskan jugak diploma aku dalam jurusan kejuruteraan awam tu tnpa sebarang halang...wlupun aku x dapat menjadi seorang pelajar yg sgt2 cemerlang...sekurang2nya aku gembira kerana aku dapat grad on time...

lepas abes poli..aku mule bekerja..bermula di Kedai Buku, kilang elektronik..akhirnya..aku bekerja sbg QS di sebuah syarikat pembinaan swasta..mase tu..aku masih lagik bercinta dgn jejaka yg same..hampir 6 tahun aku bersama die..n seluruh ahli keluarga tahu ttg hubungan aku dgn die..cinta..tak semestinya bersatu..mase umo aku 24thn..aku sangkakan aku akan terus bersama jejaka itu..tp tidak..jodoh aku dgn die takde..kami berpisah ..atas kerelaan masing2..wlupun sedih..aku trima dgn hati terbuka..
aku tidak bercita2 untuk mejadi seorang yg gagal dalam cinta..apatah lagi utk gagal dalam hidupku smata2 kerana cinta..jd aku biarkan semuanya berlaku dengan penuh kerelaan.

kini, diusia 28 thn..kehidupan aku sudah mulai lengkap..aku punya kerjaya..punya keluarga yg bahagia...suami yg penyayang...rakan2 yg memahami..n aku rasa sgt2 gembira dan bahagia..wlupun cita2 aku utk jadik nurse tidak tercapai...tp aku ttp bersyukur dapat menjadi salah seorang penjawat awam..kerjaya yg menjamin masa depankun keluarga..wlupun cite2 aku utk jadik sehebat Rabia Salam tidak termakbul..namun aku gembira kerana aku tidak cepat putus asa sepertinya di saat aku kehilangan cinta..wlupun aku tak dapat menjadi seorang jurutera dgn diploma yg aku ada..aku ttp bahagia dgn kehidupan aku skarang...betul kate Mama...jgn merungut dgn setiap dugaan yg mendatang..jgn penah menyalahkan takdir jika idup kite diuji pelbagai
halangan..kerana dugaan dan halangan2 tu membuatkan kite menjadi semakin matang n lebih kuat serta tabah.. hanya Allah yg maha mengetahui ape yg terbaik utk Umatnya termasuklah aku...

dan ape yg aku miliki sekarang ni adalah yg terbaik yg telah Allah anugerahkan kepada aku..n aku sgt2 bersyukur...Aminnn...

1 comment: