Pengikut Setia

Wednesday, 1 July 2009

Serba salah dibuatnyer....

cakap siang pandang-pandang..
cakap malam dengar-dengar...
kalo cakap petang camana plakk???
pagi...??? kene bisik-bisik lak ker..???huhuhu
.......
erm..ni hal yg berlaku kat persekitaran aku sejak kebelakangan ni..
aku pun tak paham..
tapi dari hari ke hari aku semakin terbiasa dan dah lali...
kalo dulu...sblm 7 bulan yg lalu
dunia kerja aku hanyalah pg operasi..
bile balik opis , buat report..
kalo tak kuar operasi pun..sekurang2nya
aku hanye duk opis wat keje2 ape yg patut jer...
.......
tp skang ni ..
dalam tempoh 7 bulan ni..
kehidupan kerja aku dah byk berbeza...
bukan saje kerja2 aku yg berbeza..
malah environment pun same berbeza..
kalo dulu..aku dgn hal aku...
n org lain dgn hal org lain..
tp skang ni..ape yg aku nampak...
org2 disekeliling aku ni..bukan stakat buat keje yg sepatutnya..
keje2 yg tak sepatutnye pun ade jugak...
nak taw keje ape yg tak sepatutnya tu..??
kalo stakat bukak pc men game, chatting ..
bukak mespes, men frenster or fesbuk tu...
pade aku..xde hal...bese la...nak released stress..
tp masalahnye dgn manusia yg jenis ske sembang2 ttg perihal orang lain..
ske sgt ambil kisah ttg org lain..
aku ni susah sket bab2 camni...aku jenis yg malas nak amik taw..
tp bile dah org2 tu dtg bercerita depan aku...takkan aku nak wat pekak..
or blah dari situ camtu jer...nnt kate aku kurang ajar lak..
nak tak nak kene lah tahan je telinga nie..
mcm ni ke budaya org kite zaman skang..??
macam dh tak bleh tgk org lain idup senang sket..
mesti ade je yg tak berkenan kat ati..
kalo stakat tak berkenan ,duk diam2 sowang2 tu xpe lg..
ni kes yg ske menjaja cerita ke sana-ke sini..
dari org lain tak taw pape..terus jadi heboh..
n penyudahnye..ape lagik kalo tak bergado..
yg pompuan pun same..
yg lelaki pun 2 x 5..
same jer.....hishhhh..pening aku..
kite yg tak taw pape ni pun jadik serba salah dibuatnye...
tak taw nak dengar mane satu..
aku ni jenis yg ske kawan dgn sape2 saje...
n aku lebih ske mndgr dari bersuara..
pastu aku menilainya sdiri tanpa perlu mengeruhkan lagik keadaan..
simpan utk diri sendiri ...sudahla ..kan..
takde pekdahnye jaja cite org ke sana kesini..
kalo tak puas ati..better face to face..
no need to jaja cite2 yg belum tentu lg berasas..
aku bukan pe..malas nak amik port..
cite dari mulut ke mulut nie..taw taw je la..
bermula dari 2-3 patah perkataan..
bile dah di jaja sana sini...leh jadik panjang ayat tu..
so tak best la kan..
.......
n inilah yg berlaku di sekeliling aku sejak kebelakangan ni..
kdg2 tu..aku tak panggil pun dorang datang bercerita kat aku..
tp dorang sdiri yg dtg bukak mulut bercerita potpetpotpet kt aku..
aku pun angguk2 ..geleng2 je la..
nak wat ape lagik kan...???
nak2 yg datang bercerita tu..
pangkat makcik2 or yg level bos2..
i'm juz showing my respect je la in dat case..
selebihnya..masuk tinge kanan..kuar tinge kire..
itu je jalan yg terbaik yg aku rase aku patut wat..
cakap byk pun tak gune..
nak cari gaduh pun aku xde mase...
tp kan..kalojuz stakat jadik pendengar..
pun dikire berdosa ker...???
pun di kira bersubahat jgk ker...??
(wlupun aku hanye nak menunjukkan tanda respek pade pencerita2 tersebut)
xpelahkan...yg bleh menilai diri kite ni melakukan dose or tidak..
hanya ALLAH yg SATU..
andaian2 org lain tidak aku perlukan..
n aku berharap agar aku tidak terlalu taksub
utk berperangai spt salah seorang dari pencerita2 tersebut...
aku ske dgn idup aku skarang...
dgn keje aku sakarang..
dgn kawan2 aku skarang..
n aku tak maw merosakkan ape yg aku dah ade..
semata-mata kerana ske mendengar mulut orang..
......
agak2 korang la kan..
ade care lain tak utk aku menghindarkan diri dari perkara2 seperti ini...??
aku rase, budaya macam ni..kat mane2 pun ade...
btol takk..??
so nak tak nak kene lah hadap jugak ...
hurmmmmm...

2 comments:

  1. hwe hwe
    sbb tu la sy mls nk g masok unit admin2 ni. sy kejap je dok tekam, mcm2 sy dh tahu, lepas tu, semua jenis ckp belakang, kutuk org tu kutuk org ni, sy ni mengangguk je. hahaha.

    wt tatahu je la. jnji kite kawan semorang kan.

    ReplyDelete