Pengikut Setia

Thursday 9 December 2010

Orang Ketiga!!

Susah nak jelaskan..
ditelan mati mak..
diluah mati bapak..
orang kate bile dah berkeluarga..
idup jadik lebih sempurna..
nak2 bile dah ade cahaya mata..
tp kenapa mesti wujud orang ketiga??

cube pilih satu antara dua..
antara ibu dgn suami
mane yg lebih perlu diutamakan..
semua org tahu.. syurga dibawah tapak kaki ibu..
& semua org pun tahu..
bile dah bersuami ..
syurga kite dibawah tapak kaki suami..
tp itu tak bermakna selepas kite bersuami kita bleyh ingkar pada ibu kite..
bagi aku.. ibu tetap ibu.. cannot be replace
suami?? mmg xdijual dimana2,but still can be replace..aite..??
buntu T_T ..

antara adik dan isteri.. or maybe antara adik & anak..
mane lebih penting??
adik?? kalo adik tiri or adik angkat pun.. adik jugak kan..
tp mungkin xleh disamakan dgn adik kandung..
yg keluar dari tempat n lubang yg same..
mungkin ade bezanya
wlupun darah yg mengalir dalam tubuh.. sama merahnye..

isteri?? kalo kawen lain.. dapat isteri baru.. isteri jugak namenyakan..
so tak bape penting kowt.. sbb lelaki leyh kawen 4 .. sunnah Nabi tue
anak?? kalo laki kawen lain.. & bini lain tue beranak pinak..
pun leh dapat anak jugakkan..
cume x samalah antara satu anak dgn anak yg lain tue..
btol tak ..?? teori aku jer..
haihhh.. tak taw lah..buntu lagik ..

okelah.. camni senang cite..
kalo korang diminta utk membuat pilihan..
antara suami dan ibu ..
yg mane yg korang rase lebih perlu diutamakan??
dan antara adik dan isteri/anak ..
mana yg perlu diberi lebih perhatian??
kadang-kadang 'org ketiga' yg wujud dalam keluarga nie..
tak semestinya pompuan or lelaki lain..
kadang2 ianya adalah dari kalangan darah daging kite sdiri..
mungkin kite sdiri tak sedar..
mungkin kite sdiri tak sangka..
mungkin benar kate2 oldtimer kat aku..
dalam umah keluarga kecil kite..
kalo bleh jangan ade org ketiga..
tak kiralah adik,kakak,ibu, bapa..atau sedara mara sekalipun..
kalo utk jangkan mase yg singkat..
mungkin ianya tak mendatangkan mudarat..
tp utk satu tempoh mase yg panjang..
ianya bakal bleh menimbulkan masalah..
silap haribulan kelurga kecil yg kite ade..
leyh berpecah belah dek kerananya..
haihhh.. aku masih buntu mencari jalan penyelesaian..
aku dah tak mahu menjadi mangsa keadaan..letih..!!

wahai insan2 kesayanganku..
mom, hubby, BIL & my son ..
& semua2 insan yg aku kasihi..
kasihanilah aku..fahamilah aku..
jgnlah serabutkan kepala aku lagik..
jgn paksa aku utk buat pilihan
pilihan yg aku mmg tak mampu nak buat..
:(

3 comments:

  1. kalau anak perempuan, suami perlu ditaati.wpun ayah atau ibu meninggal dan kita kena minta izin suami untuk keluar menziarahi.kalau tidak dikira menderhaka dan berdosa besar.begitu tingginya darjat seseorang suami si sisi Allah.kalau anak lelaki, ibu die no.1 jadi tanggungjawab.

    ReplyDelete
  2. tp.. nie kes suami yg lebihkan adik die dari isteri & anak..camne lak tue nadya.. :(

    ReplyDelete
  3. berat sungguh dengar nya jue
    walau camne jue cuba nak siratkan
    boleh paham juga
    kalau dipaksa dan terhimpit ngan keadaan macam ni, mmg pening
    betul..org ke-3 kalau darah daging sendiri lagi parah

    ReplyDelete